“CORONA IS NEP!” In gesprek over Corona in je klas.

Corona is een middel voor de politiek om ons te onderdrukken. Door corona heb ik mijn oma verloren. Omdat andere zich niet aan de regels houden zitten mijn ouders nu zonder baan. Er is geen Corona!!! Een paar zinnen die ik terug krijg van docenten en studenten.

Het schooljaar begint voor vele niet als vanzelfsprekend. Voor veel docenten en studenten is het ongemakkelijk, moeilijk en onzeker. Logisch, want corona heeft een hoop opgeschud, veel schade achtergelaten en er heerst onzekerheid over wat corona ons zal brengen in de toekomst. Na maanden lang onderwijs op afstand te hebben gegeven en een vreemde zomervakantie waarbij je eigenlijk meer gespannen dan ontspannen was vanwege het constant opletten, is het stukken ingewikkelder om les te geven. Sommige studenten hebben iemand verloren aan corona, sommige docenten voelen zich eenzaam en weten niet hoe ze met deze situatie moeten omgaan. Daarbij zijn de plekken die normaal een uitlaatklep zijn voor mensen lang gesloten geweest of zijn nog gesloten. Bijvoorbeeld sportscholen en horeca. In mijn gesprek met een Amsterdamse collega onderwijzer voelde ik de irritatie, onmacht maar ook angst om over corona te praten. Deze collega heeft een poging gedaan om met studenten hierover te praten en er waren meteen zoveel geluiden dat het al snel onrustig werd. De docent voelde zich genoodzaakt om het gesprek te stoppen en meteen door te gaan met de theorie die gepland stond. Uiteraard merkte hij dat dit veel deed met de studenten en dat die les en de lessen erna erg grimmig waren. De docent voelde zich verantwoordelijk, 1. Om overal antwoord op te hebben, 2. Om de sfeer goed te houden en 3. De kwaliteit van het onderwijs goed te houden. Dit zorgde weer voor veel spanning bij deze docent.

Studenten die ik over corona spreek zeggen een hoop. De diversiteit aan antwoorden variëren van “corona is nep en is bedacht door de overheid” tot “door jullie die corona niet serieus nemen hebben wij het steeds zwaarder”. 1 ding is duidelijk, de spanningen lopen aardig op. Studenten en docenten zijn net mensen en de meeste mensen zijn het zat. Het probleem is dat er door de uitzichtloosheid en onduidelijkheid spanningen ontstaan. Mensen lopen in een tunnel en normaal zie je wel ergens in de verte het licht aan het einde van de tunnel. Helaas zien mensen het licht niet. De reacties van de studenten gaan dus niet specifiek over wat ze zeggen maar over wat daar onder ligt. De angst, de uitzichtloosheid, de behoefte aan verbinding, de behoefte om gezien te worden en om gehoord te worden.

Zorg er dus vooral voor dat je bouwt aan common ground met elkaar. Studenten, maar zeker ook collega docenten, hebben behoefte aan warmte, verbinding, veiligheid en wat positiviteit. Door te bouwen aan common ground, iets wat je gemeenschappelijk hebt met elkaar, zorg je voor veiligheid om het over de ‘echte’ dingen te hebben. Gebruik daarbij dialoog om de diepte in te gaan en maak iedereen verantwoordelijk voor de dialoog. Hierdoor voel je als individu niet de druk om het allemaal zelf op te lossen. Bij common ground kun je denken aan de toekomst van Nederland of het feit dat we allemaal geraakt worden door corona.

Ga met je collega’s in gesprek over corona en lesgeven in tijden van corona en deel met elkaar tips en best practices. Niet iedereen zal hier meteen behoefte aan hebben. Maar overtuig je collega’s dat je een collectief bent en je elkaar nodig hebt ten behoeve van het onderwijs. Doe dit niet één keer maar structureel minimaal maandelijks.

Zorg voor een safe space binnen je school. Een soort huiskamer waar je met elkaar in gesprek kunt of even tot rust kunt komen in de drukte.

Door alle berichtgeving rondom corona is de sfeer negatief als je over corona praat. Probeer samen met je collega’s en studenten anders naar corona te kijken. Corona heeft er ook voor gezorgd dat we onze vrijheden beter kennen en meer waarderen. Corona heeft er ook voor gezorgd dat we meer tijd met onze familieleden hebben doorgebracht. Corona heeft ervoor gezorgd dat we de schoonheid van ons eigen land zijn gaan zien. Corona heeft ervoor gezorgd dat er weldegelijk een oplossing is voor ons fileprobleem. En zo zijn er nog veel meer mogelijkheden om positief te kijken naar corona.

Zorg dat je meer de verbinding op zoek in het schooljaar 2020-2021. Onderschat de emoties van je collega’s en studenten niet. Wat je nu aan aandacht zaait zul je in 2021-2022 aan inspiratie en goede resultaten oogsten.

Link naar een filmpje met tips die ik heb gemaakt voor het onderwijs: https://www.youtube.com/watch?v=ES-w3SIMx5E&t=12s

Dit filmpje is een initiatief van de MBO Raad, Expertisepunt LOB, Kennispunt MBO Burgerschap en Platform sport & gezonde leefstijl.